Anotace:
Studie Zdeňka Kalisty stopuje vrůst barokní tradice do našeho soudobého divadla. Autor, známý historik, který věnoval mnoho zasvěcujícího zájmu právě době barokní a dotvrdil jej několika významnými knihami zásadního dosahu, poučen a obeznámen se vší složitostí barokního dějinného údobí a důvěrně sžit s jeho uměleckým i básnickým projevem, zamýšlí se nad českým barokním dramatem, při čemž je uvádí v souvislost se světovým barokním dramatem, aby stanovil jeho odlišnost a osobitost. Vychází z dosavadních prací naší literární historie a literární vědy, ale tyto její výsledky doplňuje výtěžky z vlastní badatelské práce. Na pozadí ducha barokní hudby rozvíjí pak živě a plasticky podobu barokního divadla, zachycuje jeho význačné rysy a hledá styčné body mezi barokním divadlem a divadlem dnešních dnů. S častými odkazy na francouzské barokní divadlo, jež nejplněji dozrálo v dramatickém díle Corneillově, Racinově a Molièrově, vypisuje cestu českého barokního divadla, jež se nejzajímavěji projevilo v t. zv. selských čili sousedských hrách. Tady nejpatrněji lze vyhmátnout živoucí nerv, který z odkazu barokní hry rozehrává ještě dnes některé leckteré pletivo soudobého českého divadelního projevu.
Závažnost Kalistovy studie netkví jen v souhrnném pohledu, jaký obzírá základní otázky barokního dramatu a divadla, ale i v podnětnosti, jež vyzývá k dalšímu studiu nesmazaných stop barokních vlivů v dnešním tvaru naší divadelní kultury.
(z obálky 1944)
|