Vyhledávání       Obchodní podmínky       Nápověda
 
Antikvariát
ISIS
 
Prodáno - Šindelář, Bedřich, 1917-1996:
Hon na čarodějnice : západní a střední Evropa v 16.-17. století


Šindelář: Hon na čarodějnice : západní a střední Evropa v 16.-17. století, 1986 Svoboda, Praha 1986       Edice: Členská knižnice

Rozsah: 253 s.    Formát: 26,6x21,1
Popis: Vázaná, velmi dobrý stav. (98%)

Cena: 100 Kč

Nakladatelské údaje:



Anotace:
Pužijeme-li dnes obratu "hon na čarodějnice", neočekáváme obvykle historický exkurs do 16. a 17. století, ale mnohem spíše jsme připraveni na zprávy o dalším nespravedlivém, neopodstatněném pronásledování nevinných v současném rozbouřeném světě. Vždyť přímo jako termín jsme si zvykli spojovat "hon na čarodějnice" s mccarthismem a jeho Výborem pro neamerickou činnost v USA na počátku 50. let i s dalšími hysterickými kampaněmi, k nimž zejména v poválečné době dochází. "Hon na čarodějnice" je však příměrem bohužel až příliš historicky doloženým. 16. a 17. století představuje v dějinách evropských národů jedno z nejrozpornějších období. Na všech frontách probíhá urputný boj starého s novým - definitivně ustupujícího středověku se všemi jeho atributy a vítězného novověku. Na jedné straně pokrok, světlo vědy, člověk jako míra všech věcí, rozšiřující se obzory, první vítězné vzpoury proti tradičnímu uspořádání světa. A na straně druhé? Velmi střízlivý odhad hovoří o jednom miliónu obětí procesů s čaroději a hlavně s čarodějnicemi. Mučení středověce krutými způsoby, vynucená přiznání nesmyslných "zločinů", smrt na hranici, smrt uškrcením, probodení kůlem, zkoušky ohněm a vodou atd. atd. Až se člověk vzpírá uvěřit. Avšak fakta jsou neúprosná. Nebylo v té době v západní a střední Evropě téměř země, jíž by se horor honu na čarodějnice vyhnul. Lidská zloba, nevědomost a zaostalost živené tmářstvím církví, lhostejno zda katolické, či protestantských, slavily svůj triumf. Feudalismus ve svých posledních záchvěvech dokázal vyprodukovat do té doby nejstrašnější masovou histerii, jíž učinily konec až nastupující kapitalistické vztahy. Profesor brněnské univerzity B. Šindelář věnoval téměř čtyřicet let svého badatelského úsilí této pro mnoho historiků bohužel okrajové problematice. Výsledkem je syntetická práce, jíž se československá marxistická historiografie poprvé vyrovnává s problémem honu na čarodějnice v evropském měřítku. Po historiografickém úvodu zavádí autor čtenáře do jednotlivých zemí a seznamuje ho s konkrétní situací a dobovými souvislostmi, které stály u vzniku čarodějnických procesů. V centru pozornosti jsou pochopitelně území, kde pronásledování čarodějnic dosáhlo obludné masovosti - Francie, Itálie, zčásti Anglie a severoamerické osady (pověstný Salem), ale zejména Německo, katolické i protestantské a také naše země (hony na čarodějnice v Losinách a v Šumperku v letech 1678-1696 s odpuzující postavou soudce Bobliga). Dochovaná akta z obrovského množství procesů dovolují zalidnit stránky publikace konkrétními osudy obětí, jejichž příběhy jsou plné intrik, zrad i vášní, hrůz mučíren, kdy se oběti na mučidlech přiznávají ke svému obcování s ďáblem, kde se líčí reje a hodokvasy čarodějnic pod vedením jejich mistra - satana. I přes značnou atraktivnost zpracovávaného tématu, jež přímo svádí k beletrizujícímu podání, zachovává autor hledisko přísné vědeckosti - důvěrná znalost pramenů i rozsáhlé světové literatury k dané problematice jsou samozřejmostí. Stranou však nezůstává ani zřetel ke čtenáři, kniha je psána živě, barvitým, na nezvyklé obraty bohatým jazykem. (Obálka 1986) Obsah (1986): Úvodem /13/, Inkvizice a scholastika - příprava k velkému honu na čarodějnice: Scholastická a inkviziční příprava. "Čarodějnická bula" a Kladivo na čarodějnice. /21/, Stoupenci a odpůrci pronásledování čarodějnic v 16. a 17. století: Vedoucí představitelé reformace a pronásledování čarodějnic. Odpůrci a další podněcovatelé "honu na čarodějnice" v 16. století. /41/, "Sladká Francie" bez šarmu a slitování: Případ Leonory Doriové. "Ďábelská posedlost" ve francouzských ženských klášterech v první polovině 17. století. Čarodějnický proces faráře Gaufridyho v Aix roku 1611. Tragédie faráře Grandiera z Loudunu roku 1634. Ďábelské řádění v Louviersu v Normandii 1643-1647. Čarodějnická problematika ve Francii od druhé poloviny 17. století. /65/, Čarodějnice na Britských ostrovech a v severoamerických osadách: Anglie. Skotsko a Irsko. Severoamerické osady. /86/, Čarodějnice ve Španělsku, Portugalsku a Itálii: Španělsko a Portugalsko. Itálie. /111/, Čarodějnice v Nizozemí a ve Skandinávii: Nizozemí. Dánsko, Norsko, Švédsko. /126/, Na čarodějnice s německou důkladností: Rozumné postoje luteránského města Norimberka. Ďábelské řádění v duchovních knížectvích a na jinýc katolických územích. Alpské země. Protestantská teritoria v Německu. /142/, S čarodějnicemi u nás rozumně i nerozumně: Od nástupu Habsburků do konce třicetileté války. Procesy po třicetileté válce, obzvláště ve Slezsku a na severní Moravě. Losinský a šumperský hon na čarodějnice z let 1678-1696. Čarodějnice v Uhrách. Vampyrismus a konec čarodějnických procesů u nás. /170/, Zánik jedné hrozné nepravosti a podlosti /219/, Poznámky /231/, Výběr z literatury /251/.


 
  Prodáno