Anotace:
Strach ze svobody rozhodně patří k nejznámějším dílům Ericha Fromma, jehož psychologicko-filosoficko-sociologické práce se vydobyly mezinárodní prestiž a našly širokou odezvu i u českých čtenářů. Námi uváděnou knihu napsal Erich Fromm po osmi letech exilového pobytu ve Spojených státech, kam musel utéci před Hitlerovým fašismem. Vzhledem k tomu, že lidem z demokratických společností se navzdory faktům zdálo neuvěřitelné, že by nacistickou ideologii i praxi aktivně podporovaly široké vrstvy německého národa, považoval Erich Fromm za nutné vysvětlit psychologické kořeny tohoto úděsného jevu. Znamením velikosti Frommovy osobnosti je, že s pátráním po psychologických příčinách lidské touhy po podřízení se vládě pevné ruky či "vůdce" nezačal v období kolem 1. světové války, ale už mnohem dříve - na rozhraní středověku, renesance a reformace.
Nebudeme a ani nemůžeme vykládat celou Frommovu objevnou cestu, všimněme si pouze jednoho Frommem výstižně formulovaného paradoxu, že kořeny nenávistných ideologií zatracujících lidskou svobodu nejsou v "temném" a spoutaném středověku, ale v osvobozující reformaci. Jak je to možné?
Fromm totiž velice výstižně ukázal na fakt, který byl sice řadě společenskovědních badatelů znám, ale nikdo před Frommem ho explicitně psychologicky nepropracoval - fakt dvojznačnosti lidské svobody.
V konkrétní historické skutečnosti to znamená, že středověký člověk byl sice spoután cechovními, rodovými a jinými omezeními, ale ve sféře duchovní mu byla v rámci církevní obce zaručena spása, pokud se o ni sám svým ctnostným životem zaslouží, neboť - jak říkali podle socialistického slovníku "tmářští scholastičtí dogmatici" - člověk je od přirozenosti dobrý, a tedy každý člověk je před tváří Boží roven ostatním, každému bez rozdílu je nabízena Boží milost, kterou však člověk může i odmítnout - natolik má svobodu vůle.
A co nám říká v tomto směru plamenný hlasatel reformace Luther? Člověk je od přirozenosti špatný a nemůže si sám zasloužit spásu - kdo to tvrdí, je podle něho "svinský teolog". Další protestantský vůdce Kalvín jde pak ještě dále - člověk je už před svým narozením předurčen k spáse nebo k věčnému zatracení - nepřipomíná vám to ideologii rasové nadřazenosti?
Ale abychom nebyli jednostranní: reformace přináší svobodu od církevní podřízenosti - s ní ovšem přináší i nenávist, která může stát u zrodu takových zrůdných ideologií, jako byla nacistická.
[obálka Naše vojsko 1993]
Obsah:
|