Anotace:
Po dlouhé nucené odmlce konečně opět dostáváme do rukou knížky Josefa Škvoreckého, jednoho z nejvýraznějších autorů naší moderní literatury. Román Zbabělci, slavnou Škvoreckého knižní prvotinu, jistě není nutno českému čtenáři blíže představovat. Vyvolala v 50. letech obrovský politický skandál, který pohnul ledy české kultury. Nebylo divu, že Škvoreckého deník květnové revoluce, odehrávající se na malém českém městě, šokoval tehdejší strážce ideologie. Patos a ztuhlá elegická schémata obrazů války a odboje, jaké plodila oficiální literatura, byly tu náhle znehodnoceny postojem "páska", jeho naprostou nechutí k falešným frázím a k jakékoli ušlechtilé gestikulaci, ať už nadšeně vlastenecké nebo chmurně revoluční. Škvoreckého hrdina Danny si povstání ve své fantazii stylizuje v duchu amerických dobrodružných filmů a prožívá muka hanby a trapnosti nad tím, co podniká české povstalecké velení města. Přitom mu neschází úcta k opravdovosti, k lidským obětem války, k odvaze anglických a sovětských vojáků, kteří procházejí městem.
Zbabělcům dějově předchází další Škvoreckého úspěšná knížka, i když poprvé vyšla až v roce 1975 v Torontu, kde nyní její autor žije. "Šrámkovská" Prima sezóna se odehrává začátkem okupace ve stejném městečku se stejnými hrdiny. Humor a vtip, s nímž Škvorecký líčí neúspěšné, ale houževnaté mladické erotické pokusy septimána Dannyho i osudy jeho kamarádů z jazzové kapely, neztratily nic z kouzla neuctivé pubertální pravdomluvnosti všech Škvoreckého próz.
Konec nylonového věku, povídka, která náš svazek uzavírá, je plná hořké ironie. Vztahuje se k období po únoru 1948, kdy pro Dannyho generaci náhle skončil věk obdivu ke kultuře Západu, k angličtině a jazzu. Symbolicky působí ironický obraz snobské pražské "high society", která se přichází bavit na ples Společnosti přátel USA.
Tři úspěšné prózy Josefa Škvoreckého tvoří v našem uspořádání velmi svéráznou kroniku života české společnosti 1939-1949. Škvorecký není jen vynikající vypravěč humorných příběhů a mistr brilantních dialogů. Je to především neuctivý a nemilosrdný bořitel iluzí, před jehož ironií neobstojí žádný tzv. ušlechtilý ideál, žádný mýtus, kterým se v našich končinách tak dobře daří.
[obálka Odeon 1991]
|