Ikar, Praha 1997
Rozsah: 235, [5] s., [48] s. fot. příl.
Formát: 23,4x14,9
Popis: Vázaná, zkosený hřbet, jinak dobrý stav. (92%)
Cena: 400 Kč
Nakladatelské údaje:
|
Anotace:
Maja Plisecká, slavná primabalerína moskevského Velkého divadla, u jejíchž nohou ležel celý baletní svět. Po několika nezdařených pokusech vypsat své osudy ve spolupráci s novináři se umělkyně rozhodla chopit pera a vylíčit svůj nelehký, tragikou a triumfy naplněný život sama.
Majin otec a řada jejích blízkých padli za oběť Stalinovým represáliím, matka strávila mnoho let ve vyhnanství v Kazachstánu. Navzdory všem těmto katastrofám šla Maja neústupně za svým cílem: absolvovala baletní školu a v roce 1943 už tančila své první role ve Velkém divadle v Moskvě. V následujících letech se proslavila daleko za hranicemi své země v nejvýznamnějších úlohách klasického baletu především jako Odette/Odile v Labutím jezeře, Raymonda a Laurencie. Avšak ani nesčetná světová uznání a vyznamenání ji neuchránila před konflikty s KGB a šéfy sovětské kulturní byrokracie. O každé zahraniční turné musela namáhavě bojovat, přestože její vystoupení přinášela státu miliony.
Právě nedůstojné a ponižující podmínky, v nichž vykonávala své povolání, ji nutily vyhledávat umělecky plodnou spolupráci s nejvýznamnějšími choreografy naší doby - s Leonidem Jakobsonem, Mauricem Bejartem a Rolandem Petitem. Častá zahraniční setkání se světovými kulturními osobnostmi, k nimž patřili Louis Aragon, Elsa Trioletová, Marc Chagall, Salvador Dalí, Coco Chanelová, Pierre Cardin, Rudolf Nurejev, Michail Baryšnikov a řada jiných, pro ni znamenala nejen velkou duchovní podporu, ale přinášela jí i důležité myšlenkové podněty.
Její mnohostranný talent se záhy nespokojil jen s baletem. Úspěšně se pouští i do choreografie vlastních námětů: suity Carmen, Anny Kareninové a Dámy s psíčkem, k nimž napsal hudbu její manžel Rodion Ščedrin.
Velké umění ruské primabaleríny mohlo nedávno ocenit také publikum u nás, když tato legenda světového baletu účinkovala se souborem mladých talentovaných tanečníků z Ruska na scéně Národního divadla v Praze. Celé její vystoupení bylo provázeno nadšeným potleskem.
Maja Plisecká prokazuje nadání i jako vypravěčka.
Své životní osudy, od tanečních začátků v době temného stalinismu přes rozpad Sovětského svazu až k dnešnímu politickému chaosu, podává se stejným šarmem, dokonalostí a lehkostí, s jakou se pohybuje po jevišti. Její bohaté vzpomínky na svět baletu a jeho zákulisí zaujmou nejen znalce a milovníky baletu, ale nadchnou každého, kdo se do nich začte.
[obálka Ikar 1997]
|