Vyhledávání       Obchodní podmínky       Nápověda
 
Antikvariát
ISIS
 
Enquist, Per Olov, 1934:
Strindberg - život


Enquist: Strindberg - život, 1990 Odeon, Praha 1990

Rozsah: 237, [2] s.    Formát: 19,7x12,8
Popis: Vázaná, obálka mírně pomačkaná, dobrý stav. (94%)

Cena: 50 Kč

Nakladatelské údaje:



Anotace:
Věčný rebelant, kterému nikdy nebylo nic svaté. Celý život záměrně provokoval měšťáky, skandálům se nejenom nevyhýbal, ale přímo je vyhledával, své názory měnil stejně často jako podvlékačky (ne ovšem, jak bývá dobrým zvykem, z důvodů oportunních, nýbrž protože vždycky stál na straně pokroku), nesmlouvavě tepal zpátečnictví, pokrytectví, dvojí morálku, vysmívat se všemu zkostnatělému a zatuchlému, útočil na samy základy společnosti s vehemencí, která jeho odpůrce doháněla k nepříčetnosti. Měl konfliktní povahu, mnoho nepřátel a málo opravdových přátel, byl ješitný, zatvrzelý, přecitlivělý, nevyrovnaný, jeho duševní stavy nezřídka hraničily s šílenstvím. Prošel třemi manželstvími, která všechny skončila rozvodem a vynesla mu ne zcela zasloužené přízvisko "nepřítel žen", projevoval známky geniality a měl úctyhodný okruh zájmů a činností, sahající od literatury přes malířství a fotografování až po chemii, alchymii a okultismus. Takový byl August Strinberg, zakladatel moderní švédské literatury a - spolu s Henrikem Ibsenem - nejvýznamnější severský dramatik, postava mimořádně zajímavá i krajně problematická a rozporuplná. Nemilosrdně nahlížel do lidského nitra a obnažoval skryté city, a díky tomu si značná část jeho díla podržela životnost a aktuálnost i pro naši dobu. Mezi ty, kdo se dnes ke Strindbergovi hrdě hlásí a myšlenkově z něho vycházejí, patří například jeho o nic méně slavný krajan Ingmar Bergman - a čelný švédský prozaik a dramatik Per Olov Enquist (narozený 23.9.1934), u nás známý svou hrou Ze života žížal - Rodinný potrtét z roku 1856. Jeho Strindberg - život, kterým má formu bergmanovské filmové či přesněji řečeno televizní povídky (byl podle ní natočen - částečně také v Československu - šestidílný televizní seriál), je sice dílo biografické, v žádném případě si však nechce činit nárok na to, aby se stalo kanonizovaným životopisem. Spíše naopak, Enquist projevuje úpornou snahu dobrat se nových pravd o starých skutečnostech, bourá staré mýty a ke svému hrdinovi - při vší úctě a obdivu, které k němu chová - přistupuje způsobem takřka kacířským. Jeho Strindberg ani v nejmenším nejedná, ba ani nemluví jako mrtvý klasik ze školních učebnic, ale jako člověk se všemi ctnostmi i nectnostmi, radostmi i strastmi, jako jedinec, který vede bolestný zápas s okolním světem i vlastní duší. A přestože se kniha vesměs úzkostlivě drží doložených fakt (která často čerpá přímo ze Strindbergova díla), je do ní - v jistém smyslu - vložen autorův vlastní, subjektivní obsah: s hlubokým lidským pochopením i jemnou dávkou humoru a ironie klade otázky, mezi nimiž na prvním místě stojí otázka komplikovaného vztahu umělce ke stutečnosti, vztahu umění, tvořivosti na straně jedné a života, lásky na straně druhé. Per Olov Enquist se takto vyrovnává nejen s "případem August Strindberg", ale i sám se sebou. [obálka Odeon 1990]


Obsah:



 
  košík