Vyhledávání       Obchodní podmínky       Nápověda
 
Antikvariát
ISIS
 
Matzke, Josef, 1901-:
Manželství v pravěku : Přirozené právo manželské podle svědectví etnologie


Matzke: Manželství v pravěku : Přirozené právo manželské podle svědectví etnologie, 1934 nákladem vlastním, Olomouc 1934

Rozsah: 126, [2] s.    Formát: 24,0x16,3
Popis: Brožovaná, obálka mírně zašlá s chybějícím kouskem při dolním okraji, jinak velmi dobrý stav. (95%)

Cena: 100 Kč

Nakladatelské údaje:



Anotace:
Předmluva Úmyslem autorovým jest pojednati o otázce pravěkého manželství jen potud, pokud tato otázka má význam pro církevní právo. Nejde tedy o etnologické pojednání o poměrech manželských u všech národů prakulturních. Autor chce na základě dosud zjištěných poměrů manželských u pranárodů pojednati o přirozeném právu manželském, které je základem positiního práva církevního. Napřed dlužno podati obraz celé otázky, abychom stavěli na pevných základech. Proto se pojednává v první části krátce o přirozeném právu manželském podle nauky Církve katolické; dále o různých teoriích vývojových, které se zabývají hlavně otázkou původu manželství. Vyvrácení těchto teorií je jedním z hlavních účelů této práce. Důležitost této otázky zdůrazňuje dr. Vašek v díle "Rodina dvacátého století" (str. 151) těmito slovy: "Již to, že na vyřešení otázky vývoje rodiny bylo obětováno nesmírné množství duševní energie, že evolucionistický názor na rodinu je hájen s takovou promyšleností, houževnatostí a v takovém rozsahu, je důkazem, že neběží o otázku pouze teoretickou, nýbrž o něco, co hluboko zasahuje do života." V druhé části práce podány napřed manželské poměry u tak zvaných národů prakulturních, pak poukázáno na zvláštní shodu mezi zásadami přirozeného práva manželského, poznanými rozumovou úvahou, a mezi skutečnými poměry manželskými u oněch pranárodů. O metodě této práce budiž řečeno, že nebylo úmyslem autorovým v první části práce podati obšírné a důkladné pojednání o přirozeném právu manželském a zaujmouti stanovisko k různým vědeckým sporům v této otázce. Podána jen krátce nauka Církve katolické o přirozeném právu manželském. Taktéž nebylo úmyslem autorovým předváděti a rozebírati všecky teorie vývojové o manželství. Uvedené teorie jsou jen výběrem, který však podává jasný obraz o situaci. K druhé části práce budiž poznamenáno, že zdaleka není vyčerpána látka. Jednak to nebylo možno, poněvadž ještě nemáme spolehlivých zpráv o všech národech prakulturních, jednak toho není třeba, neboť uvedené ukázky z nejrůznějších krajů světa stačí, aby bylo dosaženo cíle této práce. Kdo srovnává nauku Církve katolické o přirozeném právu manželském s manželskými poměry u pranárodů, pozná na první pohled, že je tu nápadná shoda. Kdo srovnává teorie evolucionistů se skutečností u pranárodů, je ihned přesvědčen o nesprávnosti oněch teorií. V druhé polovici druhé části poukázáno obšírněji na nejzajímavější shody mezi právem přirozeným a právem, platným u pranárodů. Zde ovšem dlužno se přiznati, že zdaleka ještě není možno vysvětliti všechny záhady, že lze často pracovati jen s domněnkami atd. To však se vztahuje jen na podřadné otázky, které pro naši otázku nemají rozhodujícího významu. Plný titul citovaných děl s místem a rokem uvádí se jen v "Seznamu citované literatury". V kapitole "Manželské poměry prakulturní a přirozené právo manželské" poukazuje se často na látku dřívějších kapitol. Při tom se opakuje i mnoho citátů. Opakovati po každé i prameny těchto citátů bylo by jednak obtížno - na každé straně by se nahromadila spousta literatury - , jednak zbytečno - pramen určitého citátu dá se snadno zjistiti z dřívějších kapitol. Proto uvádějí se jen prameny nových citátů, neobsažených v dřívějších kapitolách. Překlady cizojazyčných citátů brával autor, pokud možno, z jiných děl, která je citují česky. Při překládání jiných míst byl autor podporován několika bohoslovci, hlavně však vdp. Jar. Šumšalem, ekonomem arcib. kněžského semináře v Olomouci. Tentýž a vdp. Josef Hlouch, exposita v Hodolanech, podporovali autora při opravách po stránce jazykové. Za to vzdává se všem nejvřelejší dík. Obsah: Předmluva /5/, Seznam citované literatury /7/, Obsah /10/, Úvod. Přirozené právo a jeho prameny /13/. PŘIROZENÉ PRÁVO MANŽELSKÉ A NÁZORY EVOLUCIONISTICKÉ. A) Nauka církve katolické o přirozeném právu manželském: 1. Podstata a účel manželství /17/, 2. Podstatné vlastnosti manželství /19/, 3. Překážky manželské /21/. B) Názory evolucionistické na manžesltví: 1. J. J. Bachofen /23/, 2. Vývojové teorie etnologické: a) Lewis H. Morgan /25/, b) John Mac Lennan /27/, c) John Lubbock (Lord Avebury) /28/, d) A. W. Howitt /29/, e) Kritika vývojového názoru ze strany etnologické /30/, 3. Sigmund Freud /31/, 4. Teorie socialistická /32/, 5. Česká literatura právnická a etická. a) Josef Vacek /36/, b) Josef Gruber /42/, c) František Krejčí /43/. II. PŘIROZENÉ PRÁVO MANŽELSKÉ A POMĚRY NA STUPNI PRAKULTURY: A) Předběžné poznámky: 1. etnologické /45/, 2. psychologické /50/. B) Manželské poměry na stupni prakultury: 1. u pygmeů a pygmoidů /51/, a) u kmenů afrických /52/, b) u kmenů asijských /59/, 2. u kmenů na Ohňové zemi /63/, 3. u prakulturních kmenů arktických /67/, 4. u pranárodů Ameriky /72/, 5. u pranárodů australských /77/, Dodatek: Manželské poměry na pozdějších stupních kulturních: 1. Otcovskoprávní kultura velkých rodin /80/, 3. kultura totemistická /81/, 3. kultura mateřskoprávní /83/, C) Manželské poměry prakulturní a přirozené právo manželské: 1. Úvodem /84/, 2. Různé vlivy na manželské poměry /86/, a) poměry hospodářské /86/, b) lidské vášně /90/, c) svazky příbuzenské /92/, d) spekulace mravoučné /94/, α) pokrevenství a švagrovství /94/, β) motivy k zachování právních zásad /99/, e) vlivy cizích kultur /102/, f) celkový přehled /103/, 3. Podstata a účel prakulturního manželství: a) podstata manželství /104/, α) forma manželské smlouvy /104/, β) svoboda volby /105/, b) účel manželství /106/, α) plození a výchova /106/, β) vzájemná pomoc /109/, γ) ukojení pohlavního pudu /111/, 1. čistota předmanželská /111/, 2. věrnost manželská /112/, 4. Vlastnosti prakulturního manželství /114/, a) jednota /114/, b) nerozlučitelnost /116/, D) Manželské poměry prakulturní a názory evolucionistické: 1. Doba bez manželství? /119/, 2. Původ a vývoj manželství /121/, 3. Podstata a vlastnosti manželství /122/. Závěr /126/.


 
  košík