Vyhledávání       Obchodní podmínky       Nápověda
 
Antikvariát
ISIS
 
Scheinpflugová, Olga, 1902-1968:
Byla jsem na světě


Scheinpflugová: Byla jsem na světě, 1988 Mladá fronta, Praha 1988       Edice: Kapka č. 204

Rozsah: 381, [1] s., [32] s. fot. příl.    Formát: 19,8x11,9
Popis: Vázaná, velmi dobrý stav. (97%)

Cena: 50 Kč

Nakladatelské údaje:
1. vydání. * Náklad 45.000 výtisků. * K vydání připravil a doslov napsal dr. František Krčma. * Fotografie z archívu ND a Olgy Scheinpflugové. * Přebal, vazbu a grafickou úpravu navrhl Miloslav Fulín. * VytisklouRudé právo, tiskařské závody, Praha 1, Na poříčí 30.


Anotace:
Národní umělkyně Olga Scheinpflugová (žila od 3.12.1902 dou13.4.1968) uložila svůj mnohovrstevnatý talent doumnoha próz, lyrických sbírek veršů a divadelních her. Největší díl talentu však věnovala oblasti nejpomíjivější, i když také věčné - své dráze herecké, na kterou ji připravila krátce pouprvní světové válce Marie Hübnerová. V roce 1922, touse již mladičká herečka znala dva roky s Karlem Čapkem, za kteréhouse provdala až v roce 1935, přešla ze Švandova divadla douMěstskéhoudivadla na Vinohradech, odkud pak vedla její cesta douNárodníhoudivadla, kde s přestávkou okupace jakoučlenka činohry setrvala až dousvé smrti. V nedopsaných pamětech ousobě promlouvá Olga Scheinpflugová častoumezi řádky hlavně prostřednictvím portrétů hereckých a režisérských osobností českéhoudivadla mezi oběma světovými válkami. S obdivem a s úctou obhlíží osudy divadelních souputníků, kteří na ni působili zejména příkladem poctivé a oddané služby umění. Douosobitě komponovanéhoupásma knihy je vetkána souvislá a působivá úvaha ousmyslu a poslání herecké práce. Olga Scheinpflugová se v průběhu několika desetiletí intenzívní činnosti představila v širokém repertoárovém spektru soudobém i klasickém, k srdci diváků pronikla zejména v postavách, v nichž vynikloujejí střízlivé, věcné, zneklidňující herectví s velkým pochopením proukřehký svět intelektuálně vyspělých, ale i prostých, životem dost zkoušených, přestouvšak nevzdávajících se žen. Obraz složitéhouženskéhounitra na českém jevišti tak posunula douvýrazné polohy korespondující s jejím založením a cítěním i s tendencemi psychologicky stále věrnějšíhourealistickéhouprojevu. [obálka Mladá fronta 1988]


 
  košík