Vyhledávání       Obchodní podmínky       Nápověda
 
Antikvariát
ISIS
 
Hoffmann, E. T. A. (Ernst Theodor Amadeus), 1776-1822:
Životní názory kocoura Moura

: Spolu se zlomky životopisu kapelníka Johanna Kreislera, tak jak se náhodou zachovaly v makulatuře

Hoffmann: Životní názory kocoura Moura, 1979 Mladá fronta, Praha 1979       Edice: Máj č. 328

Rozsah: 389, [2] s. [10] barev. obr. příl.    Formát: 20,8x13,6
Popis: Vázaná, velmi dobrý stav. (98%)

Cena: 70 Kč

Nakladatelské údaje:



Anotace:
Ernst Theodor Amadeus Hoffmann je širšímu publiku znám spíše jako nyvý tenorový hrdina poněkud povrchní Offenbachovy opery. Pilnější čtenáři měli jej až donedávna i u nás v povědomí spíše jako zábavného, trochu kuriózního spisovatele, v jehož povídkách, pohádkách i románech se to hemží příšerami, pitvornými skřítky, zločinci a obludami páchajícími své nečisté skutky v soumračné tísnivé krajině, v děsu hluboké tmy někde na hřbitově, v pustých uličkách. To všechno je ovšem sotva desetina pravdy. Hoffmann byl tvůrce skutečně mnohotvárného talentu: výkonný hudebník, skladatel (je například autorem opery Rusalka), režiséř, jevištní výtvarník, malíř - a geniální spisovatel. Na vývoj světového písemnictví měla jeho tvorba vliv daleko a širší než třeba dílo Goethovo. Z Hoffmannových próz ta nebo ona doba preferovala vždy různé stránky a vrstvy, teprve současnost je schopna pojímat jeho tvorbu v její různotvárné celistvosti. Dílem, které jako by v sobě soustředilo všechny složky Hoffmannovy poetiky, je jeho druhý román Životní názory kocoura Moura. Skládá se skládá ze dvou příběhů zdánlivě na sobě navzájem nezávislých a spojených v jeden celek spíše náhodně. Je to však pouze optický klam, k němuž zajisté přispívá i to, že "připojené" vyprávění o kapelníku Kreislerovi, pro etiku díla rozhodně závažnější, je přímo nabito záhadami, napětím: Na jednom pitoreskním knížecím dvoře, který vlastně existuje pouze v mysli jeho rádobyvládce, objeví se geniální hudebník; zamiluje se do něho dcera bývalé "panovníkovy" milenky a důvěrná přítelkyně místní "princezny"; záhadný šlechtický nápadník odkudsi z Itálie pokouší se ji svést, a když mu v tom hudebník Kreisler zabrání, přikáže nenápadně jej usmrtit. Vražda se nezdaří, italský svůdník musí uprchnout. Kreisler se uchyluje do kláštera. Jeho přítel, moudrý mistr Abrahám, mu mezitím pilně vychovává kocoura, jako by to byl člověk. Básnicky nadaný a všemi možnými vědomostmi obdařený kocour Mour je vystaven, chudák, nemenším protivenstvím než kapelník Kreisler. Také proti němu kdekdo spřádá intriky, také jej pronásledují... Tento napínavý "dvojpříběh" však Hoffmann vůbec nenapsal jen k plytkému pobavení; vyjádřil v něm svůj odmítavý postoj ke společenskému uspořádání, ve kterém bylo mu žít a které hubilo jeho všestranný talent; touto svou mnohovrstevnou prózou útočil na stát, ve kterém se kdokoliv, kdo bral život a umění opravdově, nutně vyjímal jako podivín. Děl takové syntetičnosti pohledu, takové mnohotvárnosti stylistických, jazykových i kompozičních prostředků a zároveň takové soustředěnosti výpovědi není ve světovém písemnictví mnoho. [obálka 1979]


 
  košík