Anotace:
Dr. E. Čapek (nar. 24.XII.1880 v Jičíně), autor knihy "Stav školství a reforma", vyšel z hnutí pokrokové mládeže a věnoval se pak po desítiletí publicistice, kde se zabýval především otázkami školskými. Zde uplatňoval živě a svérázně i své zájmy politické, filosofické a sociologické. Nejvíce na sebe upozorníl Čapek rozsáhlou knihou "Reforma střední školy v ČSR", která pro svoji vědeckou úroveň a objektivitu byla oceněna odborníky všech směrů.
Nová kniha Čapkova sleduje pečlivě doloženým rozborem, jak se osvědčily dílčí pokusy o reformu, především nejspornějšího stupně středního, osvětluje s hledisek sociologických příčiny neúspěchů a snaží se z rozptýlených statistik sestavit pravdivý obraz posledního vývoje a stavu školství. Nevychází z apriorních hesel a ze subjektivních zdání, nýbrž z podrobného zkoumání fakt. Ukazuje, že všechny stupně školství spolu souvisí, a že je třeba jeho problémy pojímati s širokých hledisek všenárodního zájmu. V závěru hledí osvětlit také nejožehavější dnešní otázky a upozorňuje na nutnost, aby problémy vnitřní práce školské nebyly přehlíženy pro potíže organisační. Spoustou materiálu, který zahrnuje a kriticky rozbírá, a dokonale vypracovaným souhrnem všech předpokladů je Čapkova kniha právě dnes velmi časová a užitečná pro dnešní reformní práci, neboť právě školství je útvarem velmi ústrojným, kde nové útvary rostou vždycky chtěj nechtěj z různých tradičních předpokladů. I když se reformní práce nebude vždycky řídit těmi závěry ke kterým dr. E. Čapek dochází, poskytuje jeho kniha svým přehledem předpokladů a potřeb vítanou oporu pro školskou reformu.
[obálka 1947]
Obsah:
|