Anotace:
O tanci, o jeho podstatě, jeho samorostlosti, o jeho uměleckosti a o tom, v čem tato uměleckost vězí, se dočtete u nás opravdu jen minimálně. Postrádáme už řadu let kádr odborně školených, vnímavých a pozorných referentů, kteří by se systematicky a s opravdovým zaujetím všímali tance, a kteří by tanec měřili kriterii jemu vlastními. Kritika tance je pozadu za všemi jinými druhy kritiky, je příliš závislá esteticky na jiných uměních a přejímá příliš pohodlně nová umělecká pojetí, zapomínajíc, že tanec je uměním svébytným, a aplikujíc poznatky z hudby, výtvarného umění i poesie chybně a bez příhlédnutí k jeho svojskosti. Stává se, že je podáván veřejnosti nahodile, nepropracovaně a tudíž nepravdivě.
Vítáme proto všichni, jimž tanec a jeho rozvoj leží na srdci, každý opravdovější pokus o vyjasnění jeho podstaty. Není toho mnoho, co chce s láskou k věci vnést trochu světla do této neutěšené situace. Theoretické knihy vycházejí snad ve dvou knihovnách, nicméně děje se tak bez plánu a nesoustavně. Stále žhavěji pociťujeme nedostatek knížky, která by hledala především kořen tanečních problémů a která by na poznatcích, takto získaných, vybudovala pevnou stavbu měřítek obecně platných.
Nejsme jistě daleko od pravdy, řekneme-li, že právě tato knížka, již předkládáme dychtivým a zvědavým, vrhá pravé světlo tam, odkud dosud vanula jen hustá tma. Jak se dívat na tanec? Bylo by bláhové, kdybychom chtěli na autorovi návod, jak používat očí a uší, srdce a rozumu. Toho tu nenajdeme. Návod k použití se v umění nepředkládá. Umění je láska a toliko láskou se dobereme zase jeho podstaty. A milujeme-li své umění, bude nám knížka Jana Reye vodítkem opravdu spolehlivým. Avšak nejen že se tu známý odborník dobírá obecné podstaty, zároveň i methody bylo nutno střídat, neboť tanec je umění příliš temperamentní, pohyblivé a proměnné. A tak s několika hledisek jste přítomni úžasné podívané, ať už je to hledisko historické, sociologické, psychologické, estetické nebo jiné. Autor tu přímo buduje poměr diváka a čtenáře k tanci, kráčí jako citlivý a vědoucí průvodce s čtenářem na všech těchh cestách, jimiž prošel tanec a jimiž je nutno projít znovu, chceme-li pochopit tvář tance dnešního, jeho kouzlo a krásu. A pročte-li čtenář opravdu pozorně knížku, s takovou láskou psanou, bude jistě podstatně vyzbrojen, aby tanci rozuměl a aby jej ctil a miloval.
[obálka 1947]
Obsah:
|