Anotace:
Van Eyckův Gentský oltářní obraz, Michelangelova Madona s dítětem, van Dyckův Portrét muže s volánem - co se stalo s těmito proslulými uměleckými díly a dalšími cennostmi, které si během třicátých a čtyřicátých přisvojila Třetí říše? V pozoruhodném příběhu chamtivosti a hrabivosti, odehrávajícím se na pozadí válkou zničené Evropy, odpovídá na tyto otázky kniha Kořisti II. světové války. Více než padesát let bádání a dokumentačních prací nakonec odhalilo rozsah loupeží, jichž se v okupovaných zemích dopouštěly německé jednotky, a zároveň vykresluje americké vojenské síly jako osvoboditele... a drancovatele zároveň.
Říšská vojska zabavila vše od uměleckých děl přes keramiku a porcelán až po nábytek, a jejich zájmu neunikly dokonce ani v Rakousku tolik cenění lipicánští hřebci. Jaký osud však potkal tyto neocenitelné exempláře poté, co říše padla a americká vojska objevila ohromná skladiště, ve kterých byly přechovávány? A co se stalo s vybavením nejrůznějších panských sídel a zámků, které lemovaly cesty postupujících osvoboditelů?
Tato kniha vypráví o několika z mnohých příběhů, které se udály při onom "osvobozování". Padne zde mnoho jmen a zjistíme, že pachatelé pocházeli jak z řad nižších štábních důstojníků, tak ze skupiny generálů hřejících se na výsluní nejvyššího stupně velitelské pyramidy. Jeden kapitán, třebaže neovládal jediné německé slovo, si dokonce odvezl v kůži vázané výtisky prvních vydání Goethových a Schillerových děl. Až děsivým příkladem rabování je příběh vojáka, který si odvezl domů urnu s popelem obětí koncentračního tábora Dachau.
Výčet vojenských loupeží, jejich vyšetřování, soudní přelíčení a rozsudky nejsou možná nejpoutavější, ale celkový dojem vyplývající z odhalení událostí oněch dnů je působivý a dramatický.
Kniha Kořisti II. světové války je vyčerpávajícím popisem událostí, které ve své velké části zůstaly po půl století před očima veřejnosti.
Reprodukce fotografií pocházejí z Národního archivu ve Washingtonu.
[obálka Oldag 1995]
|